איך עובד לוח סולארי?

בשנים האחרונות אנו רואים כי חברות בתחומים ובענפים שונים בוחרות להתקין לוחות סולאריים על גגות המבנים שלהן, על הקירות או על הקרקע בנכס על מנת להפיק אנרגיה סולארית זולה וזמינה ולחסוך כסף רב על הוצאות החשמל. אם אתם תוהים לעצמכם מהו בכלל לוח סולארי וכיצד הוא עובד, במאמר זה נסביר כל מה שרציתם לדעת בנושא, אך ראשית חשוב להבין מהי בכלל אנרגיה סולארית. ובכן, אנרגיה סולארית היא אנרגיה שמקורה בקרינת השמש, אנרגיה מתחדשת שניתן לייצר ממנה חשמל. ניתן לנצל את האנרגיה הזאת באופן מיידי או לאגור אותה, מה שמאפשר לנצל את עודפי החשמל לשימושים אחרים, כאשר היום היא נמכרת במרבית המקרים לחברת החשמל שמתעלת אותה למקומות אחרים. 

מהו לוח סולארי?

לוח סולארי הוא למעשה לוח שעשוי מחומר מסוים (כיום מרביתם של הלוחות הסולאריים עשויים מסיליקון), שבעצם קולט את האנרגיה המתקבלת מאור השמש ומסוגל להמיר אותה לאנרגיה חשמלית. באמצעות לוח כזה ניתן לייצר חשמל הלכה למעשה, ובעזרת לוח סולארי לבית שהוא חלק ממערכת שלמה של לוחות סולאריים, ניתן לייצר חשמל כך שמרבית הצריכה שלנו תהיה צריכה עצמית ללא עלות ולעיתים מדובר גם על צריכה סולארית בלעדית ללא תלות בחברת החשמל ובאנרגיה מזהמת.

פאנלים סולאריים

ממה מורכב לוח סולארי?

לוח סולארי הוא התקן המיועד להפקת אנרגיה חשמלית באמצעות קליטת קרינה אלקטרומגנטית מהשמש. התהליך הפיזיקלי של הפקת אנרגיה חשמלית נקרא פוטו וולטאי (Photovoltaic Cell – ראשי תיבות של PV). לוח סולארי מורכב משתי שכבות של מוליכים למחצה העשויים לרוב מסיליקון. שתי השכבות האלו עברו אילוח – הוספה של חומר זר בכמות מזערית כדי להגביר את המוליכות החשמלית שלו.

סוגי לוחות סולאריים

בגדול ישנם שלושה סוגים עיקריים של לוח סולארי. הסוג הראשון נקרא לוח סולארי תא סיליקון רב גבישי או באנגלית Polycrystalline והתפוקה שלו נעה בין 11 ל-15 אחוזים. הסוג השני הוא תא סיליקון חד גבישי או באנגלית Monocrystalline אשר התפוקה שלו נחשבת כיום לגבוהה ביותר ונעה בין 13 ל-17 אחוזים. הסוג השלישי הוא לוח סולארי מסוג תאים דקים או באנגלית Thin Film שהוא בעל התפוקה הנמוכה ביותר שנעה בין 10 ל-12 אחוזים, אך נחשב כסוג העמיד ביותר שמחזיק שנים גם לאחר חשיפה ממושכת לטמפרטורות גבוהות במיוחד. 

כיצד לוח סולארי מייצר חשמל?

כאשר הפוטונים (חלקיקים שהם למעשה מנה של קרינה אלקטרומגנטית) הנמצאים בקרן השמש פוגעים בשכבה העליונה של הסיליקון היא בעצם משחררת אלקטרונים (חלקיקים יסודיים תת אטומים) שעוברים לשכבת הסיליקון השנייה. אז נוצר למעשה זרם חשמלי. לאחר שנוצר זרם החשמל, הוא משורשר בין תאי הפאנל ונאסף על ידי כבלים אל המהפך (ממיר מתח) שממיר את הזרם החשמלי לזרם חליפין שאותו אפשר להזרים לרשת החשמל.

לוח סולארי בשטח פתוח

איך עובד לוח סולארי?

אחרי שזרם החשמל עבר את הממיר הוא ינוע במערכת החשמל ויספק את האנרגיה לה אנו זקוקים כדי להפעיל את מכשירי החשמל בנכס – מחשבים, מזגנים, נורות, תנורים, מקררים וכל מכשיר חשמלי אחר. אם הלוח הסולארי ייצר יותר זרם חשמלי ממה שאנו צורכים בפועל, הזרם העודף יועבר באופן אוטומטי לחברת החשמל שתשלם לנו על כך, בהתאם להסכם הרכישה שנחתם עם החברה.

לסיכום

לוח סולארי הוא בעצם החלק של המערכות הסולאריות הביתיות שאחראי להמיר את אנרגית השמש לאנרגיה חשמלי. בעזרת לוח סולארי ביתי ניתן לחסוך באופן משמעותי בהוצאות החשמל השוטפות, לייצר הכנסה פאסיבית קבועה במקרים השכיחים של ייצור חשמל עודף ולתרום למאמץ הסביבתי לשמירה על איכות הסביבה דרך מעבר לאנרגיה ירוקה ומתחדשת. אם בעבר יכולנו לראות בעיקר לוח סולארי נייד באופן אקראי בשדות חקלאיים או בצדי הדרכים, הרי שעם הזמן נראה כי השיטה הזו הופכת להיות השיטה העיקרית והחשובה ביותר לייצור חשמל, כשמומחים מעריכים שתוך כמה עשורים תהיה זו הדרך הרווחת לייצור חשמל בעולם. אם יש לכם שאלות נוספות לגבי לוחות סולאריים או מערכות סולאריות ביתיות, אתם מוזמנים בהחלט לפנות אל צוות המומחים שלנו ואנו נשמח להסביר על הנושא לעומק ולבחון את האפשרות להתקנת מערכת בביתכם או בכל נקודה אחרת. 

תמונה של לוח סולארי

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר

נגישות

ייעוץ מקצועי ללא התחייבות

השאירו פרטים ונציג ישוב אליכם עם כל המידע בנושא אנרגיה סולארית