ניקוי פאנלים סולאריים: מדריך מקיף ומפורט

 

בין אם יש לכם מערכת סולארית גדולה ומורכבת המשרתת מפעל, בית עסק או מספר גדול של צרכנים ובין אם מדובר במערכת קטנה המותקנת על הגג הפרטי, תצטרכו לתחזק אותה כראוי. ניקוי פאנלים סולאריים מביא לעלייה ב-15% בייצור החשמל ולכן משתלם מאוד לאורך הזמן. אז מה אתם עוד לא יודעים על אופן הניקוי, התדירות והנזקים מפאנל מלוכלך? הכל כאן:

ניקוי פאנלים סולאריים

לכל מערכת סולארית יש מספר אלמנטים שתומכים בתהליך ייצור החשמל האיכותי שלה. אחד מהם הוא כמובן הפאנל הסולארי, שמבטיח את תפוקת החשמל המספקת ולכן צריך להישאר נקי ומתפקד בכל עת, כדי להשתלם לבעליו. פאנלים מלוכלכים יביאו לקליטה משובשת של קרני השמש ומכאן לתפוקה לא יעילה של כ-30% בלבד. במטרה להתגבר על הבעיה עם הופעת הלכלוך, יש צורך להזמין ניקוי קולטים סולאריים.

איך לנקות את הפאנלים הסולאריים?

להבדיל מניקיון מרזבים או רעפים שנמצאים גם הם על גג המבנה, ניקוי פאנלים סולאריים לא מתרחש כניקיון סטנדרטי בדלי וסמרטוט, אלא באמצעים רגישים יותר, שמתחשבים בציפוי ה-ARC של המערכת ונמנעים מלחבל בה.

תהליך הניקיון לא משתמש במים רגילים מהברז, אלא במים מותפלים ונטולי אבנית בהתאם להוראות היצרנים השונים. הסיבה לכך היא שמי הברז הישראליים המכילים מינרלים ואבנית בריכוז משמעותי ועלולים לפגוע בפאנלים בדרך של הותרת שכבת לכלוך קשה. אם ננסה לשפשף את שכבת האבנית המצטברת, הדבר יביא לשריטות על גבי הלוחות ומכאן לפגיעה קבועה בתפוקת החשמל, שתמשיך לרדת ככל שחולף הזמן.

כיצד משתמשים במים המותפלים? כמובן שהאמצעי הראשון יהיה לחץ מים שיסיר בקלות את כל הלכלוך שהצטבר על גבי הפאנלים. אולם חלק מהחברות המתמחות בהתקנת מערכות סולאריות אינן תומכות בגרניק מחשש לפגיעה בפאנלים ולכן ימליצו על מברשות ניקוי ייעודיות, המותאמות לניקיון ידני ועדין, שנמנע מלשרוט את הציפוי ומנקה כראוי את המשטח. מברשות אלה מגיעות עם יציאת מים, כך שבמגע שערות המברשת עם המשטח, יהיה ניתן להרטיב אותו בקלות ולנקות ביעילות.

האם חברת ניקיון יכולה לעשות את זה עבורי?

כיום חברות ניקיון רבות מציעות לנקות בעבורכם את הפאנלים הסולאריים, חלקן מתמחות בניקיון באופן ייחודי, באמצעות שימוש במערכת ניקוי אוטומטית או רובוט תפעול. למעשה, שטיפת פאנלים סולאריים מהווה שוק בצמיחה שמקבילה לתאוצת ההתקנות ומתמקדת כיום ברובוט ש”זוחל” באופן עצמאי על גבי הפאנלים ומנקה אותם ביסודיות, תוך שימוש במברשת עדינה. אפשרות נוספת היא שחברת הניקיון תשתמש במוט טלסקופי ובמרכך מים ייעודי, תוך כדי עבודתה עם מברשת המיועדת לניקוי פאנלים סולאריים.

תדירות ניקיון הפאנלים הסולאריים

אז כל כמה זמן צריך לנקות את המערכת הסולארית? ובכן, תחזוקה קבועה ונכונה תמנע מהמערכת לצבור בלאי ולשמור על ניצולת תקינה ואיכותית לאורך כל השנה. לפניכם התדירויות המלאות לכל פעולה נדרשת מול המערכת:

  • ניקיון כללי אחת ל-3-4 חודשים, כאשר מערכות קטנות יזכו לתדירות גבוהה יותר. נוסף על כך, השטיפה תתרחש על פי כמות הלכלוך שהצטבר, בין אם מזווית הפאנלים ובין אם כתוצאה מתנאים סביבתיים.
  • ניקיון ארונות החשמל והמאווררים לממירי החשמל הקשורים למערכת אחת לשנה.
  • חיזוק כבלי האלומיניום של המערכת 1-2 פעמים בשנה.
  • בדיקת איתור מזיקים וביצוע טיפול הדברה מניעתי באזור הפאנלים והתשתיות אחת לשנה.
  • הזמנת בודק מוסמך לסקירת התקינות והתפקוד של המערכת אחת לשש שנים.

למה זה כל כך חשוב?

ניקוי פאנלים סולאריים מיועד לסילוק כל הלכלוך שהצטבר על גבי הלוחות ושפוגע בתפוקת החשמל. תפוקה זו תרד עם הזמן, במקרה של פאנלים לא מתוחזקים וזאת כתוצאה משכבה מצטברת של זיהום סביבתי, אובך, אבק, לשלשת ציפורים, עלים, בוץ וחול ועוד. שכבה זו מביאה לפגיעה בניצולת הפקת החשמל של כמה עשרות אחוזים בהשוואה לפאנל נקי.

כל הלכלוך שהצטבר, מביא לפגיעה בציפוי החיצוני כאמור, אך זוהי רק קצה תחילתה של הבעיה. הנזק האמיתי הוא לתאים הפוטואלקטריים המצויים בתוך הפאנל. תאים אלה אינם נחשפים כראוי לשמש ולכן לא יכולים לייצר אנרגיה ופירוש הדבר שאין חשמל. מעבר לזה, תא שהתכסה בלכלוך מייצר עומס בלתי רצוי על התאים שסמוכים לו, כך שיהפכו ל”נקודה חמה” – אזור שהתחמם מאוד ועד כדי צבירת בלאי משמעותי ויציאה מפעילות.

כאמור, הנזק מירידה בתפוקת המערכת עשוי להגיע גם עד 30% מהתפוקה ולעתים גם מעבר. בהשקעה בניקיון הפאנלים יהיה ניתן לבלום את הבעיה, למקסם כראוי את הניצולת ומכאן גם להחזיר את ההשקעה שבוצעה בניקיון.

לסיכום,

ניקוי פאנלים סולאריים מתרחש על פי רוב בצורה ידנית, תוך שימוש באמצעי המכיל מים שאינם מהברז ושמסוגל להימנע מפגיעה בציפוי העדין של הפאנלים וגרימת נזק מכאן והלאה. שיטת הניקיון הרובוטית מתמודדת ביעילות רבה עם חסרונות הניקיון הידני, תוך כיסוי מהיר מאוד של שטח הפאנלים, חיסכון בכוח אדם ובהתקנת תשתית מים קבועה לצרכי תחזוקה.

ניקוי פאנלים סולאריים

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר

החזר השקעה מפאנלים סולאריים

החזר השקעה מפאנלים סולאריים

לצד המודעות הגוברת לנושאים הסביבתיים בשנים האחרונות וכניסתן של המערכות הסולאריות ללבה של תעשיית האנרגיה הירוקה בארץ, מביאים עמם הפאנלים הסולאריים גם בשורות כלכליות מעניינות.

לקריאה »
נגישות

ייעוץ מקצועי ללא התחייבות

השאירו פרטים ונציג ישוב אליכם עם כל המידע בנושא אנרגיה סולארית