הכל על אנרגיה מתחדשת ואנרגיה מתחדשת בישראל | wr solar

כאשר אנחנו שומעים על אנרגיה מתחדשת או אנרגיה ירוקה, רובנו חושבים על העתיד, וזה נכון! באמצעות טכנולוגיות מתקדמות רבות, העולם מצליח לשבור מחסומים רבים הקשורים להפקת אנרגיה, הפקת חשמל והעלויות הגבוהות בהפקתם, מה שמסייע גם בצמצום הנזק הסביבתי.

מהי אנרגיה מתחדשת?

אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה שמקורה במקורות אנרגיה שלא מתכלים, כלומר, בלתי נגמרים. מקורות אלה מתקבלים ממאגרי אנרגיה כמו השמש (אנרגיה סולארית), אדמה (אנרגיה גיאותרמית) מים, רוח, ועוד. כל המקורות הללו מפיקים ומייצרים תהליכים טבעיים מתמשכים.

כיום ניתן לייצר חשמל על ידי מקורות אנרגיה מתחדשת וזוהי בשורה ענקית, מאחר ושימוש באנרגיה מתחדשת יכול להוזיל משמעותית את עלויות ייצור החשמל. בנוסף, ייצור חשמל על ידי מקורות אנרגיה אחרים (לדוגמה, מקורות אנרגיה לא מתחדשת) מזהמים את הסביבה ויכולים לגרום לעלייה בהתחממות הגלובלית.

מהי אנרגיה לא מתחדשת?

אנרגיה לא מתחדשת נקראת גם אנרגיה מתכלה והיא כוללת משאבי אנרגיה מתכלים, כלומר עלולים להיגמר תוך עשרות או מאות שנים. בקבוצת המשאבים הזו ניתן למנות מקורות אנרגיה כמו: אנרגיה גרעינית, אנרגיית דלק הכוללת נפט, פחם, גז טבעי ועוד. בתהליך הטבעי של מקורות אלו, הם צפויים לעבור שיא תפוקה מסוים ולהתכלות לאחר מכן.

אנרגיות מתכלות משפיעות לרעה על מספר תחומי קיימות רלוונטיים – זיהום אוויר, דילול משאבים, שינוי אקלים, פגיעה במערכות אקולוגיות, התחממות גלובלית ועוד.
מכיוון שלא ניתן למחזר אנרגיה לא מתחדשת והיא גורמת לבעיות רבות, עלויות השימוש שלה גבוהות.

מקורות אנרגיה מתחדשים

כעת נציג מספר מקורות אנרגיה מתחדשים, איך הם נקלטים וכיצד ניתן להשתמש בהם:

אנרגיית השמש (סולארית)

אנרגיה סולארית היא אנרגיה שמקורה בקרינה הישירה של השמש. אנרגיית השמש מגיעה לכדור הארץ בשפע גדול והיא מקור אנרגיה עיקרי בתחומים רבים. ניתן להשתמש באנרגיית השמש באופן ישיר לחימום, אידוי, ייבוש ובישול.  על מנת להשתמש באנרגיית השמש לשימושים נוספים, יש צורך להמיר את האנרגיה. רק במאה ה-21 המרת אנרגיית השמש הפכה ליעילה כלכלית.

טכנולוגיות נפוצות שמטרתן להמיר את אנרגיית השמש הן: דודי שמש המשמשים לחימום מתקני המים ותא פוטו- וולטאי המשמש המרה של אנרגיית השמש לחשמל.

אנרגיית הרוח

אנרגיית הרוח מקורה באנרגיה האצורה ברוח. ניתן להפיק חשמל באמצעות טורבינות רוח. זוהי פעולה משתלמת מאוד מאחר וניתן להפיק חשמל בעלות נמוכה אך לא ניתן להבטיח תוצאות מאחר ולא ניתן להבטיח את הימצאותה של אנרגיית הרוח בזמן נתון. אנרגיית הרוח תלויה בזרמים ובטמפרטורות של כדור הארץ ומהירות הרוח משתנה.

אנרגיית המים

מקורה של אנרגיית המים היא בתנועה של המים, בעיקר בזרימת המים, גלי המים, גאות השפל של האוקיינוסים ועוד. ניתן להשתמש באנרגיית המים לייצור חשמל. המים זורמים ומניעים מדחפים שממירים את האנרגיה המופקת מהמים לאנרגיית חשמל.

אנרגיית האדמה

אנרגיה הנקראת גם גאותרמית, זוהי אנרגיה תרמית שמקורה בכדור הארץ. ניתן למצוא את האנרגיה הזו בכל פעילות טקטונית, לדוגמה רעידות אדמה, ובכל פעילות של לבה, או מים חמים המגיעים ממעמקי האדמה. ניתן להשתמש באנרגיה זו על מנת להפיק חשמל, לרוב עושים זאת באמצעות קיטורים.

הצורך באנרגיה מתחדשת

מדוע יש צורך באנרגיה מתחדשת? כפי שתיארנו, יש מספר מקורות אנרגיה לאנרגיה מתחדשת, כלומר אנרגיה שלא מתכלה, שלא מסתיימת. עובדה זו היא חשובה מאחר ומקורות אנרגיה אלו יכולים לספק לנו חשמל (הצורך העיקרי עבורנו בכדור הארץ) על ידי המרת האנרגיה. ככל שהזמן עובר, הטכנולוגיה מתחדשת ונהיית יעילה יותר. מאחר ואנרגיה מתחדשת לא נגמרת, היא יכולה להבטיח לנו ייצור של חשמל “ללא הגבלה” וכעת בעלויות נמוכות.

שימוש במקורות אנרגיה לא מתכלים, כמו נפט, פחם וגז עלולים לגרום נזק לאיכות הסביבה, להתחממות הגלובלית ובעיקר לפגוע בנו. העלויות הנמוכות של שימוש באנרגיה מתחדשת עוזרות לאנשי כדור הארץ לצמצם את הנזקים ולשמור על הסביבה.

מה ההבדל בין אנרגיה מתחדשת לאנרגיה ירוקה?

אנרגיה ירוקה היא אנרגיה המופקת בתהליכים שלא פוגעים בסביבה. כדי לייצר אנרגיה ירוקה משתמשים במקורות אנרגיה מתחדשת. ניתן להפיק אנרגיה ירוקה באמצעות טורבינות רוח, מערכות סולאריות, אנרגיית גלי הים ועוד.

לעיתים, על מנת לייצר אנרגיה מביומסה (אנרגיה מתחדשת, חומר אורגני שמקורו בבעלי חיים) מופקת אנרגיה תוך כדי שריפת חומרים אורגניים אשר משחררים לאוויר חומרים שמזהמים את הסביבה ולכן פוגעים בה- זוהי אנרגיה מתחדשת שלא נחשבת אנרגיה ירוקה.

ניתן להגיד כי כל אנרגיה ירוקה היא אנרגיה מתחדשת אך לא כל אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה ירוקה. וזו מאחר ואנרגיה ירוקה לא פוגעת בסביבה על מנת לקיים את התהליכים.

אנרגיה מתחדשת בישראל

ככל שעוברות השנים, כך העולם מבין יותר ויותר את חשיבותה של האנרגיה המתחדשת והוא עושה כל מה שביכולתו על מנת להשתמש באנרגיה זו ועל מנת לקדם את פיתוח הטכנולוגיות שיעזרו להשתמש באנרגיה זו בעתיד. כבר היום ניתן לראות כי בעקבות כל המחקר והפיתוח, העולם מצליח לייצר חשמל מתוך אנרגיה מתחדשת בעלויות נמוכות הכלכליות וכדאיות לנו לשימוש.

גם במדינת ישראל החלה מודעות גבוהה לנושא וגופים שונים פועלים למען האנרגיה המתחדשת. הכנסת מחוקקת חוקים על מנת לקדם את המודעות וחברות פרטיות חוקרות את הנושא ואף מציעות את שירותיהן על מנת להנגיש את השימוש באנרגיה.

חלק מפעולות הממשלה לקידום הנושא: הקמת תחנות כוח ותחנות חשמל, שילוב אנרגיה מתחדשת בייצור החשמל בישראל, הסרת חסמים במשק האנרגיה, יצירת אנרגיה מפסולת ועוד.

חוק האנרגיה המתחדשת

מטרת חוק אנרגיה מתחדשת הוא לעודד השקעות באנרגיה מתחדשת, חוק זה נכנס לתוקף החל משנת 2016. הסברנו כי מדינת ישראל עושה מאמצים ופועלת לקידום מקורות האנרגיה המתחדשת בישראל וחוק זה הוא פעולה אחת מיני רבות. יש טכנולוגיה רבות להפקת חשמל וככל שיהיו יותר כאלו במדינת ישראל כך היא תנצל יותר מקורות אנרגיה מתחדשת, עובדה שמקלה על נזקי הסביבה- ולשם היא רוצה להגיע.

אנשים פרטיים וחברות משקיעים במתקנים להפקת חשמל (לדוגמה, פאנלים סולריים) ויכולים לקשר את המתקנים לצריכת החשמל הפרטית שלהם ולחסוך בחשמל. בנוסף ניתן להפיק חשמל “ולמכור” אותו לחברת החשמל. מאחר ומודבר על השקעות ותהליכי מכירה אשר מדינת ישראל רוצה לקדם, היא חוקקה חוק שמעניק הטבות מס שונות על השקעות אלו.

הטבות לדוגמה: מס מופחת בשיעור של 10%, פטור מניהול פנקסי חשבונות, פטור מחובת הגשת דוח שנתי על ההכנסות ועוד.

לסיכום

אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה המופקת ממקורות חשובים שאותם יש לשמר ויש להשתמש בהם על מנת לייצר חשמל בעלות נמוכה. העליות הנמוכות מאפשרות ייצור חשמל תוך כדי שמירה על איכות וגורמי הסביבה (עד כמה שניתן). גם מדינת ישראל פועלת למען שימוש באנרגיה מתחדשת ומשתמשת בטכנולוגיות של אנרגיה ירוקה.

שאלות נפוצות

מהי אנרגיה מתחדשת?

אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה שלא נגמרת, המופקת ממקורות טבעיים כמו השמש, המים, הרוח, האדמה ועוד.

מהי אנרגיה לא מתחדשת?

זוהי אנרגיה ממקורות טבעיים שעתידה להיגמר בעוד עשרות שנים. מקורות אנרגיה לדוגמה יהיו: אנרגיה גרעינית, אנרגיית דלק הכוללת נפט, פחם, גז טבעי ועוד.

מהי חשיבותה של האנרגיה המתחדשת על סביבת חיינו?

אנרגיה מתחדשת מאפשרת הפקת אנרגיה וחשמל בפרט תוך כדי שמירה על הסביבה והימנעות מתהליכים הגורמים לסביבה נזק. בנוסף, אנרגיה מתחדשת “לא נגמרת” והיא זמינה כיום בעלויות נמוכות בעקבות חידושי הטכנולוגיה.

האם אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה ירוקה?

לא בהכרח. אנרגיה ירוקה היא אנרגיה ממקורות שלא מתכלים והיא לא יוצרת נזק לסביבה. ישנם מקורות אנרגיה שלא מתכלים שכן עלולים ליצור נזק ולכן אנרגיה ירוקה היא אכן אנרגיה מתחדשת אך אנרגיה מתחדשת היא לא בהכרח אנרגיה ירוקה.

כיצד מדינת ישראל מקדמת את השימוש באנרגיה מתחדשת?

מדינת ישראל מכירה בנושא האנרגיה המתחדשת ומעודדת קידום וידע בנושא. מדינת ישראל פועלת למען הנושא על ידי הקמת תחנות רוח, הקמת תחנות חשמל, יצירת אנרגיה מפסולת ועוד

הכל על אנרגיה מתחדשת ואנרגיה מתחדשת בישראל | wr solar

שתפו:

צרו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים בסיסיים ונציג מטעמינו יצור איתכם קשר

נגישות

ייעוץ מקצועי ללא התחייבות

השאירו פרטים ונציג ישוב אליכם עם כל המידע בנושא אנרגיה סולארית